Aktualnie online

Naszą witrynę przegląda teraz 68 gości 

PIERCE DASH QUINT

PIERCE DASH QUINT


W stanach Zjednoczonych mianem „Quint” określa się oficjalnie wielozadaniowe pożarnicze samochody, czyli samochody uniwersalne. Nazwa pochodzi od łacińskiego quinque (pięć), ponieważ pojazdy tego typu spełniają pięć funkcji. Wyposażone są w pompę pożarniczą, zbiornik na wodę, zestaw węży tłocznych, automatyczną drabinę pożarniczą oraz drabiny przenośne. Zwarta konstrukcja pojazdu montowana jest na podwoziu o możliwie jak najkrótszym rozstawie osi, co w praktyce zwiększa ich zwrotność i manewrowość.



BEZPIECZNA KONSTRUKCJA


Pojazd zbudowany został na podwoziu Dash – własnej konstrukcji firmy Pierce. Jego jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny turbodoładowany Detroit Diesel z serii 60 o mocy 360 kW. Napęd na tylną oś przekazywany jest za pośrednictwem pięciobiegowej automatycznej skrzyni przekładniowej Allison Transmision typ 740. Tylne zawieszenie składa się z poduszek pneumatycznych z układem stabilizacji przechyłów. Z kolei oś przednia to specjalna konstrukcja opracowana i opatentowana przez Oshkosh Truck Company, składająca się z niezależnego zawieszenia kół wyposażonych w tarcze hamulcowe o dużej średnicy. Takie rozwiązanie umożliwia osiągnięcie znacznie krótszej drogi hamowania, pewniejszego zachowania pojazdu podczas szybkiego manewrowania na nierównej nawierzchni, oraz mniejszego promienia skrętu. Samochód posiada wykonaną z aluminium kabinę załogową, która przystosowana jest do przewozu sześciu strażaków w układzie 1+1+4. Dla zwiększenia bezpieczeństwa kierowcy i dowódcy przewidziano przednie i boczne poduszki powietrzne oraz unikatowy system obniżania foteli w razie przechylenia się samochodu w wyniku wypadku. Z kolei załoga ma do swojej dyspozycji fotele, oparcia są przystosowane do mocowania aparatów oddechowych. W celu zwiększenia bezpieczeństwa również w części załogowej znajdują się boczne poduszki powietrzne. Podobnie jak kabina pojazd, tak i jego nadwozie pożarnicze wykonane zostało z aluminium.


WSZECHSTRONNE WYPOSAŻENIE

Zbiornik na wodę, o pojemności 1900 l, oraz na środek pianotwórczy, o pojemności 150 l , wykonane zostały z polipropylenu. Umieszczona centralnie autopompa firmy Waterous napędzana jest za pośrednictwem przystawi odbioru mocy i ma wydajność 5600l/min. Druga przystawka wprawia w ruch pompę hydrauliczną układu drabiny. Tablica obsługi autopompy znajduje się po lewej stronie za kabiną, natomiast po przeciwnej stronie umieszczono dodatkowe nasady tłoczne i nasadę ssawną. Automatyczna drabina ratownicza sterowana jest komputerowo, posiada napęd hydrauliczny i składa się z trzech przęseł. To bardzo rzadko spotykana konstrukcja, wykonana z wysokiej wytrzymałości stopów aluminium. Zastosowanie takiego rozwiązania pozwala na obniżenie masy drabiny z zachowaniem jej odporności na obciążenia. Praca z nią możliwa jest do prędkości wiatru osiągającej 55km/h. Wysokość ratownicza drabiny wynosi 23 , natomiast maksymalny jej zasięg w poziomie to 20,5 m.
Wzdłuż przęseł zamontowano wysuwany teleskopowo pion wodny o wydajności 3800l/min. Pion ten został wykonany z rur stalowych. Za jego pośrednictwem woda jest doprowadzana do zamontowanego na szczycie drabiny, zdalnie sterowanego działka gaśniczego. Maksymalne obciążenie drabiny wynosi 340 kg lub 225 kg przy podawaniu wody przez działko wodno- pianowe. W nadwoziu pożarniczym znajdują się 9 skrytek sprzętowych(po 4 z obu stron i jedna z tyłu). Pojazd przy złożonym sprzęcie ratowniczym 10.7 m długości, 2,5 m szerokości i 3,5 wysokości, natomiast dopuszczalna masa całkowita wynosi 21,8 ton.
źródło: Kolekcja wozów strażackich
Media Amer.Com



..:: CENA NOWEGO WOZU PLASUJE SIĘ W GRANICACH 500 TYS. $ ::..



Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Free Image Hosting at www.ImageShack.us